دیوان رشید یاسمی

کتاب دیوان رشید یاسمی چاپ سال 1362 کاملا سالم و با کیفیت عالی ، انتشارات امیرکبیر ، قیمت55هزارت..مهر 99///

در میان آثار فراوان شادروان رشید یاسمی دیوان اشعار او از درخشندگى و اهمیت بیشترى برخوردار است زیرا وى از نخستین گویندگان معاصر ایرانست که لزوم تجدد و نوخواهى و التفات به مضامین بکر و تازه را در شعر احساس کرد و بدان جامۀ عمل پوشاند.عبارت دیگر با نظرى اجمالى به تاریخچۀ شعر معاصر ایران و علل پیدایش آن و ارائۀ موضوعات جالب و نو در این شصت‌هفتادسالۀ اخیر نشان مى‌دهد که شعر رشید تمام خصوصیات یک شعر خوب را داراست زیرا از نظر شاعرى وى فردى اخلاقى است و شعرش میتواند روشنگر و هدایت‌گر باشد و شعر خوب آن شعریست که حاکى از پسندیده‌ترین اخلاق، قوى‌ترین احساسات و لطیف‌ترین سلیقه‌ها باشد و هرچه این صفات در آن شدیدتر و عمومى‌تر شود آن شعر دیرپاى‌تر مى‌گردد.مرحوم رشید یاسمى بسبب آشنائى با ادبیات خارجى از این تجددخواهى برکنار نمانده و اشعارش همراه با نوآوریهائى در مضمون و محتوى میباشد و از سوى دیگر بعلت تتبع در متون گذشتۀ ادبى ایران داراى رگه‌هائى از سبک شعراى قدیم فارسى است و این دو عامل سبب نوسان سبک شعر او شده است.
اشعار او در این مقطع از نظر صورت و معنى داراى زیبائى مخصوص بخود است. رشید در دورۀ کمال سخنش، مثل هر شاعر واقعى کوشیده است زیبائیهاى تازه‌اى را بیابد و ببیند و بستاید و پیوسته سعى و تلاشش بر این بوده که از تکلفات و صنایع بدیعى بى‌مورد دورى کند-بعبارت دیگر شعر رشید تلفیقى از ذوق و اندیشه است و خواندن هر قطعه شعرش انسان را به تفکر وامى‌دارد. دردهاى عادى و فردى در شعر او چنان تعمیم مى‌یابد که بیانگر درد تمام انسانها میگردد.
مفاهیم عمیق و محتوى پربار اشعار رشید در قالب الفاظ اصیل و تراش‌خورده بیان شده و از کلمات مبتذل و عامیانه در شعرش اثرى نیست.
رشید براى بیان افکار خود از کلیۀ قالبهاى معمول شعرى استفاده کرده است بخصوص نوعى که بیشتر جنبۀ ابتکار داشته و خود آنرا «منقطعات» نامیده است و آن نوعى ترکیب‌بند است که از امتیاز ویژه‌اى برخوردار است و شاعر در این اقدام توفیق زیادى بدست آورده است.